זכויות יוצרים אינן "נרשמות" במאגר חוקי כזה או אחר בישראל. בשונה מהיכולת לרשום זכויות קניין רוחני אחרות אצל רשם הפטנטים בי-ם (כגון פטנט, מדגם או סימן מסחר), החוק בישראל אינו מסדיר את האפשרות לרשום זכויות יוצרים בפנקס זכויות רשמי. זכויות היוצרים נוצרות אפוא אף ללא רישום בפנקס רשמי כלשהו. כך המצב במרביתן המכרעת של המדינות בעולם (חריג בולט אחד הוא האפשרות לרשום זכויות יוצרים בארה"ב).
זכויות יוצרים ביצירות אינן קיימות לנצח, כי אם לפרק זמן מוגבל. לאחריו הן עוברות לנחלת הכלל ואז ניתן להשתמש בהן ללא הרשאה מאת בעל זכויות היוצרים. זכויות היוצרים בהקלטות קיימות למשך 70 שנה מיום ביצוע ההקלטה. משך ההגנה לצילומים הינו למשך 50 שנה מיום הפקת הנגטיב. מאידך, מרבית היצירות המוגנות בזכויות יוצרים (יצירות ספרותיות, אמנותיות, דרמטיות ומוזיקליות) מוגנות למשך כל חיי מחברם וכן ל-70 שנה לאחר מותו. לגבי יצירות אנונימיות (קרי יצירות שפורסמו תחת שם בדוי), משך ההגנה הוא ל-70 שנה מיום הפרסום. לגבי אותן היצירות המוגנות במשך 70 שנה מיום מות המחבר, תום תקופת ההגנה ליצירות נמנית בשנים עגולות, ועל כן למשל זכויות היוצרים בציור שמחברו נפטר במאי 1933 תפוגנה בתום דצמבר 2003 (ולא בחודש מאי 2003). הוא הדין לגבי יצירות אנונימיות.
האם די בקבלת רשיון להשמעה ושידור ביצירות מוזיקליות מאקו"ם?
הרשיון שמעניקה אקו"ם לביצוע פומבי ולשידור אינו זהה לרשיון שמעניקה הפדרציה לתקליטים. אלו רשיונות שונים: אקו"ם מעניקה את הרשיון מטעם המשוררים ומלחינים החברים אצלה, לצורך השמעת המלים והלחנים. ואילו הפדרציה לתקליטים מעניקה את הרשיון מטעם בעלות המאסטר (ההקלטה), שהן בדרך כלל חברות התקליטים. זכויות היוצרים במאסטר –מחד ומאידך - במלים ובלחנים, הן זכויות נפרדות ובלתי קשורות האחת בשניה. התוצאה היא שלצורך ביצוע פומבי ו/או שידור של תקליט המכיל מלים ולחנים, יש צורך הן ברשיון מטעם אקו"ם (או של המשורר והמלחין – אם אלה אינם חברים באקו"ם) והן ברשיון של הפדרציה לתקליטים או בעל זכויות אחרת בהקלטה.
מהן זכויותיו הבסיסיות של בעל זכויות יוצרים?
בעל זכות יוצרים הינו בעל "חבילה" של זכויות בסיסיות המעניקות לו בלעדיות מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה באחת או יותר מהדרכים העיקריות הבאות: העתקתה או שיכפולה של היצירה, ביצועה בפומבי או שידורה, הוצאת עותקים ממנה לציבור לראשונה, הכנת עיבוד של היצירה לצרכים אחרים ומתן הרשאה לאחרים לבצע אחת מהפעולות הנ"ל. בנוסף, כאשר מדובר בהקלטת אודיו ו/או וידאו (כגון תקליט או קלטת וידאו), זכאי בעל זכות היוצרים למנוע את השכרתה ו/או השאלתה של ההקלטה לצרכים מסחריים ללא רשותו.
האם מותר לי לבצע בפומבי או לשדר הקלטות מתקליטור אותו רכשתי/שכרתי כדין?
לא. ביצוע פומבי של הקלטה (כגון השמעתה ו/או הקרנתה) או שידורה מחייב את קבלת רשותו המוקדמת של בעל זכות היוצרים. העובדה שאדם מחזיק בעותק של תקליטור/קלטת כדין, מקנה לו זכות להשמיע אותה ו/או להקרינה שלא-בפומבי בלבד.
איזו אחריות משפטית מטיל הדין על מי שמבצע בפומבי הקלטה (או משדרה) ללא רשות?
ביצוע פומבי של הקלטה או שידורה תוך הפרת זכות היוצרים, מקים אחריות אזרחית. בהליך אזרחי – מוסמך בית המשפט לעשות אחד או יותר מהמעשים הבאים: להוציא צו מניעה האוסר על המשך הפרת זכויותיו של בעל זכויות היוצרים, לתפוס מאת המפר (או מאת מי שמחזיק ביצירה) את העותקים המפרים ולהעבירם לבעלותו של בעל זכויות היוצרים או להשמידם, לתבוע פיצויים מאת מפר הזכויות בגין נזקים (אבדן הכנסות ופגיעה במוניטין) ומניעת רווחים, ולדרוש דוחות חשבונאיים מאת המפר המוכיחים את רווחיו.
איזו אחריות משפטית מוטלת על מי שמעתיק (משעתק) הקלטה ללא רשות?
העתקה (או במינוח המקובל לכך – שיעתוק) של הקלטה תוך הפרת זכות היוצרים, מקימה אחריות אזרחית וכן אחריות פלילית. בהליך אזרחי – מוסמך בית המשפט לעשות אחד או יותר מהמעשים הבאים: להוציא צו מניעה האוסר על המשך הפרת זכויותיו של בעל זכויות היוצרים, לתפוס מאת המפר (או מאת מי שמחזיק ביצירה) את העותקים המפרים ולהעבירם לבעלותו של בעל זכויות היוצרים או להשמידם, לתבוע פיצויים מאת מפר הזכויות בגין נזקים (אבדן הכנסות ופגיעה במוניטין) ומניעת רווחים, ולדרוש דוחות חשבונאיים מאת המפר המוכיחים את רווחיו. בהליך פלילי – מוסמך בית המשפט להטיל עונש מאסר עד חמש שנים וכן קנס בשיעור של 1,414,000 ₪ על מי שמייצר עותקים פיראטיים לשם מסחר בהם. יבוא של עותקים פיראטיים לישראל לשם מסחר בהם גורר עונש זהה. שיווק ומכירה של עותקים פיראטיים (או החזקת עותקים כאלה לצורכי מסחר) כרוך במאסר עד שלוש שנים וכן קנס בשיעור של 470,000 ₪.
מדוע נדרשת מלכתחילה הסכמה לביצוע פומבי ולשידור וקבלת רשיון מתאים?
"ביצוע פומבי" ו"שידור", (שידור הוא העברת הקלטה מוזיקלית או סרט/קלטת אודיו-ויזואלית בטלוויזיה, ברדיו, בכבלים ובלווין או באינטרנט). הביצוע הפומבי והשידור הם אחד האמצעים המרכזיים (לצד מכירת עותקים של היצירה) בהם ניתן להעביר את היצירה לציבור. ה"ביצוע הפומבי" וה"שידור" מבוצעים לקהל הרחב שהוא זר זה לזה (להבדיל ממסגרת משפחתית-אישית). הביצוע הפומבי והשידור נועדו לרווחתו והנאתו של הציבור ומנעימים את אוזנו ועינו. הם גם משרתים את טובתו של האדם המשדר/ המבצע את ההשמעה. לעיתים עצם קיומו של בית העסק מושתת כל כולו עליהם (תחנת רדיו המשדרת מוזיקה או דיסקוטק המשמיע מוזיקה), או שיש בביצוע/בהשמעה תרומה חיובית אחרת לבית העסק (למשל, הנעמת אזנו של הציבור למוזיקה בחדר המתנה). עבור זאת זכאי בעל זכויות היוצרים לשלוט על השימוש ביצירתו ולגבות תמורה מתאימה עבורה.
למי ניתן לפנות לשם קבלת רשיון להשמעה פומבית ושידור של הקלטות בישראל?
רשיונות לביצוע פומבי ולשידור של הקלטות מוזיקליות ושל קליפים וידאו מוזיקליים, ניתן לקבל בישראל מאת הפדרציה לתקליטים (למעט שידורים באינטרנט). רשיונות אלו כוללים מגוון רחב מאוד של הקלטות וקליפי-וידאו מוזיקליים של חברות מוזיקה ישראליות וזרות כאחד. רשיון זה מוגבל להשמעה ושידור בתחומי מדינת ישראל בלבד – ולא מחוצה לה. לחילופין, ניתן לפנות לחברות התקליטים הנ"ל בנפרד, בישראל ובחו"ל, בבקשות נפרדות לכל אחת מהן לקבל רשיון המוגבל להקלטותיה של אותה חברה בלבד.
מדוע כדאי לקבל רשיון שימוש דווקא מהפדרציה לתקליטים?
בדומה לאגודות הדומות לה בעולם, הפדרציה לתקליטים מציעה רשיון אחד המקיף את מרבית רפרטואר ההקלטות המוזיקליות של חברות התקליטים השונות, ובהן מרביתן של חברות התקליטים הישראליות וחמשת חברות התקליטים הגדולות בחו"ל. הרשיון חל על כל המוזיקה הכלולה ברפרטואר הקיים באותן חברות תקליטים מעת לעת (וכולל גם הקלטות שייצאו לאור במהלך תקופת הרשיון). הרשיון מהפדרציה לתקליטים חוסך מהמשתמש את הצורך לפנות לכל חברת תקליטים בנפרד ונהל עמה מו"מ עצמאי ונפרד לגבי רפרטואר המצומצם שהיא מחזיקה בידיה.
הזכויות בטיפולה של הפדרציה לתקליטים?
הפדרציה לתקליטים מסדירה הענקת רשיונות לשידור והשמעה פומבית בישראל. הפדרציה לתקליטים אינה מסדירה הענקת רשיונות כאלו מחוץ לישראל. הפדרציה לתקליטים אינה מעניקה זכויות שידור באינטרנט (בענין זה יש לפנות לחברות התקליטים במישרין). בנוסף, הפדרציה לתקליטים אוכפת זכויות כנגד שיכפול בלתי מורשה של הקלות מוזיקליות ("פירטיות"). ואולם, הפדרציה לתקליטים איננה מעניקה רשיונות לשיכפול ולהעתקה של תקליטורים (בעניין זה יש לפנות לחברות התקליטים במישרין).
זכויות היוצרים באינטרנט על קצה המזלג?
האינטרנט, ככל אמצעי אחר לאחסון והעברה של מידע, כפוף לזכויות יוצרים. שימוש בזכויות יוצרים באינטרנט מחייב אפוא את קבלת הסכמת בעל זכויות היוצרים ביצירות. אין אפוא לבצע באינטרנט העתקה ושיעתוק של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים או לשדר יצירות באינטרנט ללא הסכמת בעלי זכויות היוצרים. כך למשל, אסור לשדר מוזיקה באינטרנט ללא קבלת בעלי זכויות היוצרים בהקלטות ובמלים ובלחנים, וזאת בין שמדובר בשידורי תחנת רדיו ה"מועברים באינטרנט" ובין שמדובר בשידורים של תחנה המיועדת לאינטרנט בלבד. הפדרציה לתקליטים, אגב, אינה מסדירה הענקה של רשיונות לשידור באינטרנט (אלו מוסדרים בידי חברות התקליטים עצמן). יש לפנות אפוא לחברות התקליטים ולקבל פרטים בדבר היקף השידור המותר ורשיונות שיש לקבל. כמו כן, אסור להעמיד לרשותם של גולשים.
תשלום רשיון השמעה פומבית באמצעות אתר האינטרנט
הצג
מחשבון לעסקים
סוג העסק
גודל העסק
שעתוק - האם המוסיקה משודרת במדיה המקורית שלה או שהיא הועברה למדיה אחרת, למשל מחשב